gwna kontakt studio fotografia kursy panoramy aktualnoci galeria wsppraca case studies blog

   » Podstawy Fotografii PRACA APARATEM
   » Warsztaty wideoklipu z Yachem Paszkiewiczem
   » Warsztaty FOTOGRAFIA WIELKOFORMATOWA
   » Kronika kursów W07
   » Kronika kursów W01
   » SZKOLENIA:
   » PODSTAWY FOTOGRAFII
   » Warsztaty ŚWIATŁO STUDYJNE
   » inne kursy
   » komunikaty










Specjalistyczne warsztaty "FOTOGRAFIA WIELKOFORMATOWA"

17-19 września 2011

Uwaga, to jest anons archiwalny, pozostawiony tu, gdyż dobrze odzwierciedla warunki kursu. Najbliższa edycja będzie miała miejsce prawdopodobnie na wiosnę 2018.
Zainteresowanych proszę o kontakt.




 
 
   







































Tachihara
















Michal Mazurkiewicz






























































Super Speed Graphic











Polaroid 8x10













































































































Michal Mazurkiewicz 
Fotografia
cyfrowa osiągnęła już tak wysoki poziom, że bezwzględnie wypiera tradycyjne materiały światłoczułe z coraz większego obszaru zastosowań techniki fotograficznej.
Czy w tej sytuacji fotografia wielkoformatowa ma jeszcze jakieś praktyczne uzasadnienie?

Tak!
Wielki format posiada możliwości techniczne oraz środki stylistyczne obrazowania jakich nie wygenerujemy z lustrzanki cyfrowej ani w programie do obróbki zdjęć.

Pokrótce. Jakie to środki?

1. Możliwość odwzorowania wielokrotnie więcej szczegółów niż na fotografii małoobrazkowej, w tym także cyfrowej. (Współczesne zastosowanie: puzzle, wystrój wnętrz, fotografia samochodów, fotografia architektury, wnętrz, mebli, zdjęcia zbiorowe tysięcznych grup ludzi)

2. Efekty plastyczne (efekt gładzi, efekt jedwabistości, efekt głębi)

3. Zdecydowanie większa elastyczność operowania głębią ostrości (ekstremalne zwiększenie głębi ostrości – spod „nosa” po nieskończoność, zmniejszenie głębi ostrości do 1cm np. przy portrecie – efekt kosmetyczny, i możliwość modelowania tej głębi w inny sposób niż tył/przód)

4. Możliwość stosowania koneserskich technik rejestracji obrazu (dagerotypia, mokry kolodion, polaroid)

5. Możliwość korekcji perspektywy na etapie pierwotnej rejestracji obrazu (przed możliwością korekcji perspektywy w komputerze była to jedyna metoda w fotografii architektury, teraz uzasadniona np. przy oryginałach polaroidach)


Wersja beta
Na wniosek „grupy inicjatywnej” organizuję prototypowe warsztaty „Fotografia wielkoformatowa”.
Tylko od odzewu osób zainteresowanych zależy czy wejdą one do kanonu moich kursów tak, jak „Światło studyjne” lub „Podstawy fotografii”.
Warsztaty rozpoczynają się w piątek od spotkania teoretycznego, ale już z elementami praktycznymi.
Zapoznamy się z sześcioma różnej konstrukcji aparatami wielkoformatowymi.
Będzie można dotknąć, treningowo nastawić ostrość, popstrykać migawką itp., itd.,
Zapoznamy się z rodzajami ładunków do aparatów wielkoformatowych. Na koniec w ciemni załadujemy je do kaset.
Sobota i niedziela to dni sesyjne, czyli akcja. Po prostu robienie zdjęć. Do dyspozycji studio wraz z całym osprzętem. Bardzo mi zależy na wyjściu w plener. Dlatego jeśli tylko pierwszy dzień będzie pogodny udajemy się w plener. A studio lub inne lokacje pod dachem zostawiamy na drugi dzień. Jeśli sobota będzie deszczowa pracujemy pod dachem licząc na pogodną niedzielę.


Zestaw zadań
do zrealizowania na warsztatach.
1. Przegląd wybitnych fotografii wyróżniających się środkami stylistycznymi dostępnymi tylko w technice wielkiego formatu.
2. Prezentacja sprzętu wielkoformatowego
3. Prezentacja zagadnień technicznych nie spotykanych w fotografii małoobrazkowej
4. Wyjaśnienie terminów tilt, swing, shift, standard, suport, matówka, fresnel, miech, beret, kompendium, okular, ława optyczna, field camera, VAT, yawn free, range finder, krzywka, reguła Schempfluga, korekta na makro.
5. Omówienie istniejących aplikacji technik dostępnych w wielkim formacie na systemy fotografii małoobrazkowej i cyfrowej.
6. Manualne ćwiczenia z obsługi sprzętu fotograficznego, odnajdywanie cech obrazu wielkoformatowego.
7. Prezentacja i charakterystyka materiałów fotograficznych
8. Wykorzystanie aparatu cyfrowego do wspomagania techniki wielkoformatowej.
9. Zdjęcie ze zwiększoną głębią ostrości za pomocą techniki tilt (pokłaniania standardów)
10. Zdjęcie z pomniejszoną głębią ostrości (tilt)
11. Zdjęcie z korektą perspektywy (shift)
12. Zdjęcia ze skośnym rozkładem głębi ostrości (tilt)
13. Zdjęcia na materiałach Polaroid 8x10 in
14. Zdjęcia na wielkoformatowych materiałach rejestrujących obrazy w podczerwieni (IR)
15. Portret w wielkim formacie
16. Pejzaż w wielkim formacie
17. Wywołanie naeksponowanych cz-b materiałów fotograficznych


Zasoby
Dysponuję wszelkimi zasobami do realizacji wyszczególnionych zadań, lecz z uwagi na pionierski charakter warsztatów będziemy je dobierać w sposób spontaniczny, podejmując decyzję kolegialnie.
Nie wiem czy zdołamy zrealizować wszystkie, lecz wiem, że przy ewentualnych kolejnych edycjach ukonstytuuje się ścisły program i nie będzie tak wiele propozycji. Między innymi nie wiadomo, czy będą wciąż dostępne niektóre materiały fotograficzne, których produkcja została zaprzestana oraz czy bardziej nieprzewidywalna pogoda okresu jesienno-zimowego pozwoli na wyjścia plenerowe.
Warsztatowicze będą mieli do dyspozycji 6 aparatów wielkoformatowych. Będą to: Tachihara 8x10, Sinar 4x5, Graflexy 4x5, Horseman LX 4x5 oraz ciekawy zestaw optyki.


Koszty
Oczywistą pozastylistyczną cechą fotografii wielkoformatowej jest koszt materiałów, który jest związany z każdym naciśnięciem spustu. Należy pamiętać, że zazwyczaj koszt materiałów i ich obróbki jest proporcjonalny do ich powierzchni. Jeżeli jedna szitka materiału diapozytywowego 4x5cala kosztuje 13 zł, to znaczy, że ten sam materiał w wersji 8x10 cala będzie kosztował ok. 50zł.
Weźmy jednak pod uwagę, fakt, że: bardziej profesjonalne aparaty cyfrowe to wydatek około 7 tys. zł a cyfrowy średni format 10 razy droższy.
Warto rozważyć, czy siedzących w głowie projektów nie zrealizować wielkim formatem. Warto też przejrzeć oferty na aukcjach internetowych, gdzie na skutek dominacji cyfry przepiękne aparaty wielkoformatowe, kiedyś nieosiągalne, dziś można kupić za 7 – 10 procent pierwotnej ceny. Oczywiście w stanie pełnej funkcjonalności i niejednokrotnie wyglądające jak nowe.


Materiały
W ramach opłaty za warsztaty ok 350 zł to koszty materiałów fotograficznych. Oprócz materiałów średnioformatowych i 4x5 cala każdemu uczestnikowi przypadnie do naświetlenia 1 błona diapozytywu barwnego 8x10 cala i jeden listek Polaroida 8x10 cala. Koszt „pstryknięcia” na diapozytywie barwnym 8x10 cala to ok. 50zł za arkusz błony oraz koszt wywołania. Koszt naświetlenia Polaroida 8x10 cala to ok. 75 zł i cena tych materiałów wciąż rośnie, ponieważ kilka lat temu zaprzestano ich produkcji i prawdopodobnie już nigdy nie zostanie wznowiona. Pamiętajmy, ze polaroidowy obrazek jest przedmiotem unikatowym. Nie da się go zreprodukować w taki sposób, aby reprodukcja nadal była polaroidem. Stąd też obrazy polaroidowe o tak dużym formacie, jeśli dodatkowo mają wartościową treść, są bardzo cenione przez kolekcjonerów fotografii.

Jeszcze jedna cecha fotografii wielkoformatowej:
Ze względu na realne koszty i ograniczoną ilość materiałów nie masz wyjścia...
Musisz myśleć!


Treść zdjęć
Aby ranga prac, które powstaną na warsztatach była adekwatna do formy i ponoszonych kosztów technicznych dobrze byłoby, aby uczestnicy wcześniej przygotowali sobie projekt. Oczywiście taki projekt w którym wykorzystanie wielkiego formatu będzie uzasadnione. Dotyczy to głównie technik 8x10 cala. Możliwość fizycznej realizacji danego projektu można ze mną konsultować. Treścią projektu może być aranżacja w studio, dotarcie o określonej porze w określone miejsce w terenie lub nawet zaaranżowanie sesji na innej lokacji niż studio, pod warunkiem, że cała grupa warsztatowa będzie miała tam dostęp. Dla wytrwałych nie wykluczam akcji nocnej. W ramach projektu można zaangażować na określone godziny swoich modeli/modelki lub stylistów.


Sprzęt własny
Proszę warsztatowiczów, aby, jeśli to możliwe, przynieśli swoje statywy (im cięższy tym lepszy) oraz, ewentualnie, posiadany przez siebie sprzęt wielkoformatowy. (Z perspektywą zakupu tego rodzaju sprzętu proponuję wstrzymać się do końca warsztatów. Warsztaty dają dodatkowe wnioski w tym kierunku).


Sport ekstremalny?
Ponieważ pamiętam moje emocje podczas inicjacji wielkoformatowej powiem tylko, że jest to ekscytujące w podobnym stopniu jak pierwsze nurkowanie w Morzu Czerwonym, albo pierwsze poderwanie się na paralotni.
Więc nie traktujcie warsztatów jak suchą edukację, ale także jako atrakcyjne i intensywne spędzenie końcówki wakacji.

Dodam tylko, że sam, właśnie na te warsztaty, zostawiam sobie naświetlenie mojego pierwszego w życiu polaroida 8x10 cala.


Interakcja
W kwestii dalszych zapytań, roboczych konsultacji oraz własnych wniosków i oczekiwań liczę na kontakt zainteresowanych osób bezpośrednio ze mną. Zapraszam!

Michał Mazurkiewicz 
Zgłoszenia na kurs
Aktualnie przyjmujemy zgłoszenia na warsztaty, które odbędą się w weekend 17-19 września 2011
Zajęcia będą odbywać się w następujących godzinach: Piątek 17:00 – 21:00, Sobota 10:00 – 19:00 z przerwą na posiłek oraz Niedziela 10:00 – 19:00 z przerwą na posiłek.


Ilość miejsc jest ograniczona. Kurs ma charakter intensywnych zajęć praktycznych. Drugi i trzeci dzień warsztatów to praktycznie ciąg sesji zdjęciowych. Dlatego maksymalna ilość uczestników wynosi 6 osób. O przyjęciu na kurs decyduje kolejność nadejścia zgłoszenia.

Zgłoszenia na kurs można dokonać mailowo lub telefonicznie.

Zgłoszenie wymaga podania imienia i nazwiska oraz kontaktowego numeru telefonu.
Osoby zgłaszające się zostaną powiadomione o zarezerwowaniu dla nich miejsca na kursie.

Kontakty do zapytań i zgłoszeń:
E-mail: kursy@fantomas.pl ,
tel. 601 63 64 64


Koszt warsztatów: 700zł od osoby. Opłata pobierana jest na pierwszych zajęciach. Skorzystaj z kuponu rabatowego Uniqskills, aby cieszyć się 5% rabatem
W ramach kosztu warsztatów napoje i bardzo drobne przekąski.
Koszt ew. zamawianego posiłku nie wchodzi w cenę kursu.

W celu uregulowania kwestii korzystania z praw autorskich przez twórców i współtwórców (stylistki i modelki) wszyscy współwykonawcy podpisują porozumienie o następującej treści...

Miejsce spotkań:
Studio Fotografii Reklamowej FANTOMAS
Adres studia:
Sopot Wyścigi
ul.Rzemieślnicza 5
Budynek Fitness Klubu Kolaseum

Terminy szkoleń ustalane są na podstawie intensywności zgłoszeń i zapytań mailowych lub telefonicznych.
Dla zorganizowanych grup istnieje możliwość przeprowadzenia warsztatów w dowolnym terminie i miejscu.
Warsztaty „FOTOGRAFIA WIELKOFORMATOWA” odbywają się przeciętnie co 2 miesiące. Wszystkie osoby które wyślą maila z tytułem „Warsztaty FOTOGRAFIA WIELKOFORMATOWA” zostaną powiadomione o najbliższym ustalonym terminie warsztatów, co najmniej na tydzień przed!











Zobacz zdjęcia.
W linkach zamieszczonych w poniższym tekście znajdziecie zdjęcia ilustrujące efekty jakie można uzyskać stosując środki stylistyczne właściwe dla fotografii wielkoformatowej.

Pozioma płaszczyzna ostrości: przykład 01.

Mocne rozostrzenia nawet przy szerokokątnych obiektywach: przykład 02, przykład 03.

Zwiększanie głębi ostrości od makro, do nieskończoności: przykład 04, przykład 05, przykład 06.

Magia wielkoformatowego polaroida: przykład 07, przykład 08 - zobaczcie jak głębia ostrości idzie po skosie po trawie, przykład 09, przykład 10, przykład 11, przykład 12, przykład 13, przykład 14.

Na deser zostawiam niedawno przez siebie odkrytego Keith’a Cartera.
Jego zdjęcia po prostu hipnotyzują. Osiąga to stosując między innymi "elastyczne" operowanie płaszczyzną ostrości.
Zachęcam do przejrzenia wszystkich jego galerii.
Jednak kilka zdjęć muszę wskazać palcem. (niestety zdjęć nie można było bezpośrednio podlinkować)

Na tej planszy, na zdjęciu 3 rząd, 3 kolumna zauważcie jak ażur ostro wyrysowanych włosów przenika się z rozostrzonymi gałęziami, a poniżej poprzez rozostrzone włosy przenikają ostre gałęzie odbijające się w wodzie.

Na kolejnej planszy możemy zobaczyć przykład poziomo idącej głębi ostrości: zdjęcie w 4 rzędzie, 4 kolumna a także skrócenie głębi ostrości: 2 rząd, 4 kolumna oraz 3 rząd 1 kolumna.

...I na jeszcze jednej planszy mamy piękny przykład płytkiej głębi ostrości wyraziście przechodzącej po skosie: 3 rząd, 2 kolumna. 

kontakt | studio | fotografia | kursy | panoramy | aktualnoci | galeria | wsppraca | case studies | blog
© Studio Fantomas Micha Mazurkiewicz